Blue Flower

Toen in 1986 de productie van de Volvo 480 opgestart werd mocht hij zijn 'kleurspoeling' door een geheel nieuwe lakstraat beleven. Destijds de modernste van heel Europa wel te verstaan. Volvo is altijd zeer voorzichtig geweest met bezoekers. Zij kregen niet zo snel toegang om hier eens een kijkje te gaan nemen. Bij een excursie van het Volvo 480-Register naar de fabrieken in Born werd dit gedeelte getoond door middel van een film. De vele voorbehandelingen en nabehandelingen geven de auto een veilige toekomst. Zijn grotere broers gaan gemiddeld 20,7 jaar mee en de 400-serie mocht daar niet van af wijken.

1986

1986 - Black  

In het jaar van de introductie in 1986, werd de Volvo 480 veelal in de zwarte uitvoering aan de pers getoond. In deze outfit waren ook de bumpers meegespoten en de bekende rode bies netjes over de zijflanken en de voor- en achterbumper getrokken. De lak was echter geen metallic, een echte poetskleur dus.

Op de vele persfoto's is gebruik gemaakt van deze zwarte kleur (019) maar ook van de rode (217) kleur waarbij de zwart/grijze bumpers van de ES enorm opvallen.

In de filmpjes die zijn gemaakt voor de promotiestands wordt heel vaak de zilvergrijze (184) gebruikt. Toch zijn zwart en rood wel de meest verkochte kleuren in die dagen.

Wanneer je de Petrol Blue Metallic (219) had besteld dan was ook het interieur anders uitgevoerd. Van de welbekende stof met horizontale rode biesjes waren de biesjes dan in het blauw uitgevoerd.

        
1986 - Silver Grey Metallic
1986 - White
1986 - Red 1986 - Petrol Blue Metallic 1986 - Graphite Grey Metallic

 

1987

1987 - Silver Grey Metallic  

Zwart (019) was in dit modeljaar niet meer als gewone lak te krijgen maar voortaan als metallic kleur Black Metallic, met nieuwe code (305). Wel was deze uitvoering nog steeds met in kleur meegespoten bumpers en een rode bies.

Dit seizoen doet ook het lederen interieur zijn intrede.

1987 - White
1987 - Red 1987 - Petrol Blue Metallic 1987 - Graphite Grey Metallic 1987 - Black Metallic

 

1988

1988 - White

In dit modeljaar deed de katalysator zijn intrede. De 480-koper had de keuze tussen de "vuile" aloude ES met 109 PK (B18E), en er was natuurlijk de schone, milieubewuste 480 ES kat. met 102 PK (B18F). Ja iets minder PK's = iets minder prestaties. Tevens wordt de Turbo versie met 120 PK geïntroduceerd.
Bij de kleuren was een wijziging te zien. Zo werd het Silver Grey Metallic (184) vervangen door Smoke-Silver Metallic (306). Het 'Ferrari-rood' werd ook gewijzigd van tint, de code (217) werd (231). Het verschil in kleur is met het blote oog niet echt goed te zien.

1988 - Petrol Blue Metallic
1988 - Red 1988 - Graphite Grey Metallic 1988 - Black Metallic 1988 - Smoke Silver Metallic

 

1989

1989 - White

Op de meeste markten verdween de oude B18E motor. De 480 is vanaf dit modeljaar alleen nog met een katalysator leverbaar.

Op gebied van kleuren gebeurt er dit seizoen weinig, Petrol Blue Metallic (219) wordt uit de race genomen. Hier komt Arctic Blue Metallic voor in de plaats (218).

1989 - Arctic Blue Metallic
1989 - Red 1989 - Graphite Grey Metallic 1989 - Black Metallic 1989 - Smoke Silver Metallic

 

1990

1990 - Arctic Blue Metallic

De witte kleur wordt witter van White (199) naar White (234). Graphite Grey metallic (304) is dit jaar niet meer te krijgen en wordt vervangen door Lavender Grey Metallic (311). Deze kleur lijkt meer blauw dan grijs en is dan ook sterk afhankelijk van de lichtval.

1989 - Red
1989 - White
1989 - Black Metallic 1989 - Smoke Silver Metallic 1989 - Lavender Grey Metallic

 

1991

1991 - Arctic Blue Metallic

Onderhuids wordt een behoorlijk aantal wijzigingen doorgevoerd. Uiterlijk veranderen de spiegels, velgen en knipperlichtunits. De blauwe bies verdwijnt, multicolour velours komt op de markt.

1991 - Red
1991 - White 1991 - Black Metallic 1991 - Smoke Silver Metallic 1991 - Smoke Silver Metallic

 

1992

1992 - Arctic Blue Metallic

De Two-tone (350) komt op de markt en zal alleen dit jaar leverbaar zijn. Tevens wordt de 2.0 liter motor geïntroduceerd.

1992 - Red
1992 - White
Black Metallic 1992 - Smoke Silver Metallic 1992 - Lavender Grey Metallic 1992 - Two Tone

 

1993

1993 - White

Vanaf dit seizoen zijn alleen de 2.0 liter motor (B20F) en de turbo (B18FT) verkrijgbaar.

Bijna het gehele kleurenpalet van de 480 wordt gewijzigd. Alleen White (234) en Black Metallic (305) blijven gelijk.De metallic kleuren Lavender Grey Metallic (311) en Smoke Silver Metallic (306) verdwijnen. De nieuwe metallic grijs variant heet Steel Grey Metallic (319). Arctic Blue Metallic (218) vervalt en Paris Blue Metallic (318) is de vervanger. Red wordt iets aangepast, van (231) naar (235). Nieuw is de smaragd groene kleur Vase Green Metallic (314).

1993 - Red
1993 - Black Metallic
1993 - Vase Green Metallic 1993 - Paris Blue Metallic 1993 - Steel Grey Metallic

 

1994

1994 - White De GT-lijn komt op de markt. Veel luxe tegen een redelijke prijs. Ook de jacquard/leder bekleding is vanaf dit seizoen verkrijgbaar. Er komt een tweede kleur groen: Racing Green Metallic (321).
1994 - Red
1994 - Black Metallic 1994 - Vase Green Metallic 1994 - Paris Blue Metallic 1994 - Steel Grey Metallic 1994 - Racing Green Metallic

 

1995

1995 - Red In het laatste jaar wordt White (234) veranderd in White Satin (239). Black Metallic komt te vervallen. Hiervoor komt Dark Grey Metallic (323) in de plaats. Tevens komt ook het ook het Bordeaux-achtige Flame Red Metallic (322) beschikbaar.
1995 - White Satin
1995 - Vase Green Metallic 1995 - Paris Blue Metallic 1995 - Steel Grey Metallic
1995 - Racing Green Metallic 1995 - Flame Red Metallic 1995 - Dark Grey Metallic